zaterdag 22 december 2007

Gelukkig 2008 !!!!!

Scroll down for the English version



Vanuit het koude Rotterdam wens ik jullie allemaal een gezond en gelukkig 2008.

Het einde vban het jaar is voor de meesten onder ons een tijd van gezelligheid. En van wijnmaken komt er niet zo veel. We hebben meestal wel meer tijd om van de wijnen te genieten met familie, vrienden en kennissen.

Maar het is ook een moment van vooruitkijken naar de toekomst en achteromkijken naar het afgelopen jaar.

Afgelopen jaar was voor mij als wijnmaker een succesvol jaar.
Ik heb veel wijn gemaakt (ongeveer 260 flessen), en veel nieuwe experimenten uitgevoerd waaruit enkele verrassend lekkere wijnen uit zijn voortgekomen.



Ik mocht duizenden bezoekers op dit web-log ontvangen en ik werd uitgenodigd om een klein verhaaltje te schrijven voor het Eindhovens Dagblad over het gebruik van de hydrometer. Ook waren er veel mensen die mij persoonlijk een e-mail stuurden met vragen op het gebied van wijnmaken, waardoor ik soms weer nieuwe idee-en kreeg voor op mijn web-log.

Voor het nieuwe jaar heb ik weer een aantal ideetjes op stapel staan, en er staan nog veel gistingsflessen die gebotteld moeten worden. Daarvan zullen de recepten t.z.t. hier volgen. In het begin van 2007 schreef ik dat ik met het idee voor een web-site rondliep, en deze begint nu vorm aan te nemen.

Ik hoop jullie allemaal hier in 2008 weer te mogen begroeten in goede gezondheid.

Luc Volders













From the cold winterscene in Rotterdam I wish you all a happy and healthy 2008.

Christmass time is for most of us a time of cosiness and there is not a lot of time for winemaking. It is more a time of enjoying the wines we made in the previous years together with our loved ones.

It is also a time of looking to the future and evaluating the past year.

Last year was for me a as a winemaker very succesfull.
I made a lot of wines (anout 260 bottles) and did a lot of experiments which lead to some surprisingly excellent wines.



I had the honor to welcome several thousands visitors on this web-log and I was invited to write an article for a news paper on winemaking (Eindhovens Dagblad). A lot of people sent me a personal e-mail with questions about winemaking that sometimes lead to new ideas for my web-log.

For the upcoming year I have several new ideas 'cooking' and there are a lot of carboys that need to be bottled. The recipes of these wines will be published here in due time.

I hope to meet you all here a gain in 2008 in good health.

Luc Volders