zaterdag 13 oktober 2007

Wijn moet Rijpen 02

Scroll down for the English version

In mijn web-log op 21 april 2007 beschreef ik hoe ik een Appelwijn van 2006 proefde en erachter kwam dat een wijn veel baat kon hebben van rijpen.

Normaal is mijn vlierbessen wijn portachtig. Zacht, zoet en veel alcohol. Maar de versie van vorig jaar was wrang, een teveel aan tannine's. Dus zoals ik toen schreef had ik hem in de kruipruimte bewaard onder ons huis. Ik schreef ook dat ik eind van het jaar een fles zou opentrekken.
Dat moment was deze week aangebroken.

Aangezien ik weer een aantal flessen ging opbergen in de kruipruimte haalde ik maar meteen een fles vlierbessen van vorig jaar tevoorschijn. Wat een wereld van verschil.
De wijn was niet meer wrang. Hij was zacht en overheerlijk geworden. In een woord geweldig.

Onder het genot van een heerlijk maal hebben wij ons er aan tegoed gedaan.

Maar toen kwam Els met een verassing. Ze had namenlijk een paar jaar geleden een aantal van mijn wijnen verstopt.
Deze wijnen waren uit 2003 !!!!



De eerste wijn was een bananenwijn. Helder, fantastisch boeket en aroma. Gewoonweg verukkelijk.

En vandaag (zaterdag 13 oktober de startdag van de groepswijn) werd er een Bramenwijn uit 2003 opengetrokken.



Ik was vanochtend op de fiets naar Alphen aan de Rijn geweest (60 kilometer retour) en had daar op de markt een gegrilde beenham gekocht.
De combinatie van de beenham de bramenwijn en het gezelschap was werkelijk niet te overtreffen.

In tegenstelling tot wat ik veel op forums en in boeken heb gelezen had de bramenwijn zijn kleur niet verloren. De wijn was nog steeds donkerrood.

Tevens is hier mee bewezen dat wijn die door hobby wijnmakers op een verantwoorde manier wordt gemaakt zeker een aantal jaren te bewaren is.

Ik raad jullie allen dan ook ten zeerste aan om als je wijn maakt een aantal flessen minstens een jaar te laten rijpen.

En verbaas jezelf over een paar jaar over je kwaliteiten als wijnmaker

Geniet van het leven.

Luc Volders

Copyright 2007
Geen deel van deze publicatie mag worden overgenomen
in welke vorm dan ook (web-pagina's, fourms of gedrukte tekst)
zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de
auteur.











In my web-log entry on 21 april 2007 I wrote how I tasted an applewine made in 2006 and discovered how much a wine could improve with age.

Now normally my elderberrywine is port-like. Smooth, sweet and lots of alcohol. But one of last years batches was really astringent, too much tannines. So like I wrote in april I had kept it in de sub-basement beneath our house. I also mentioned that I would open a bottle later this year.
Well the moment was there this week.

As I was again putting some bottles away in the sub-basement I took one of last-years elderberries with me for testing.
What a difference. The wine was not astringent anymore. It was smooth and really deliscious. In one word: great !!!
We enjoyed it over a good meal.

But then my girlfriend had a surprise. A few years ago she had hidden a few of my wines. These were from 2003 !!!



De first wine was a bananawine. It was clear had a great bouquet and great aroma. Really superb.

And today (saturday 13 oktober) we opened a 2003 bottle blackberry.



This morming I rode on my bycicle to the town Alphen aan de Rijn (a 60 kilometer trip) and bought a grilled ham (with bone). The combination of the ham, the blackberry wine and the company was excellent.

Contrary to what I have read on sevaral winemaking forums and in books, the blackberry wine had not lost its color. It was still dark-red.

And while enjoying the wine I unconsciously proved that wine made, in a responsible way, by hobby winemakers, can be kept for several years.

So I urge you all, if you make wine, to put some bottles aside and age them for at least a year.

Then surprise yourself in a few years over your qualities as a winemaker.

Enjoy life !!


Luc Volders


Copyright 2007
No part of this text or pictures may be used in other publications
(including web-pages, forums or printed text) without written permission
from the author.