zaterdag 22 oktober 2011

Eikenbuiltje /
Oak bag for wine

Scroll down for the English version

Eiken vaten worden al eeuwenlang gebruikt om wijn in op te slaan. Maar eiken doet natuurlijk veel meer als alleen maar opslag. Eiken geeft bijvoorbeeld ook smaak aan je wijn af.

En als amateur wijmaker wil je soms ook de karakteristieke eiken smaak aan je wijnen toevoegen. Nu gebruik ikzelf geen eieken vaten. Maar ik koop bij de wijnmakers benodigdheden winkel eiken chips. Die chips laat ik dan met de wijn meerijpen.

Elke keer als ik eiken chips aan mijn wijn toevoegde om de eikensmaak in de wijn te brengen, dan liet ik de chips gewoon in de wijn vallen. Eerst drijven ze een tijdje aan de oppervlakte en dan zakken ze langzaam naar de bodem.
Regelmatig proeven vertelde mij wanneer het tijd was om de wijn van de chips af te halen. Dat deed ik door de wijn te hevelen.
Nu vindt ik hevelen niet het leukste werk. En ik ben nogal lui van aard.

Dat gaan we anders doen.

Het idee is de eiken chips in een afgeknipte nylonkous te doen. Die laat je dan aan een stukje dun touw, ijzergaren of vislijn in de wijn zakken.
Maar hoe maak je het touw aan de mond van je fles vast ??

Je kunt het touwtje natuurlijk tussen de fles en de rubberen stop klemmen. Maar de kans dat er dan een kiertje ontstaat waardoor er lucht in de fles kan komen is reeel.

Ik heb dus in doe-het-zelf zaken lopen zoeken tot ik een schroefhaak had gevonden bedoeld voor gebruik in hout en die van roestvrijstaal was gemaakt.

Als eerste ging ik het materiaal testen. Dat deed ik door een heel sterke oplossing te maken van citroenzuur met sulfiet. Daarin heb ik de haken een paar dagen in laten staan.





Als het materiaal waar je wijn mee in aanraking komt niet van roestvrij staal is dan kan er gebeuren wat er in mijn web-log van 17 mei 2007 was gebeurt. Kijk maar eens goed naar die foto, dat willen we zeker niet in onze wijn krijgen.......
Klik hier voor het artikel

Toen heb ik met een 1 milimeter boortje een gaatje geboord in de onderkant van een rubberen stop. Daar heb ik de schroefhaak in gedraaid. Nu weet je meteen waarom die schroefhaak voor hout geschikt moet zijn. Een haak die voor gebruik in ijzer bedoeld is heeft een veel fijnere draad die zich niet in het rubber van de stop zal vreten.






Toen nam ik een nylonkous en knipte daar de voet af, zodat ik een soort zakje had. Dat werd ontsmet in een sulfietoplossing. Daarna vulde ik het met eiken en een paar knikkers om het te verzwaren waardoor het zeker onder het oppervlakte zou blijven hangen.



Met een ontsmet stukje ijzergaren werd het zakje dichtgebonden, en met het uiteinde van het ijzergaren aan het haakje geknoopt.

Op deze manier hebben we een soort van kruidenbuiltje / theezakje dat je zo in de wijn kunt laten zakken. Maar door de rubberen stop uit de fles te trekken kun je ook zo het zakje weer uit de wijn halen.

Niet alleen eiken chips maar ook vanille, kaneel, mint of wat je maar wil kun je op deze manier een tijdje in de wijn laten 'trekken'

Het haakje is niet sterk genoeg om een gewicht van enkele kilo's vast te houden, dan zal het gewicht het langzaam uit de rubber trekken. Maar wat eikenchips of kruiden zijn op deze manier makkelijk te verwerken.

Met een beetje inventiviteit is er best een methode te vinden om ook zwaardere objecten in je wijn te laten hangen, maar dat laat ik aan jullie eigen fantasie over.

Luc Volders

Copyright 2011
Geen deel van deze publicatie mag worden overgenomen
in welke vorm dan ook (web-pagina's, forums of gedrukte tekst)
zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de
auteur.










For ages wine has been kept in oak barrels. Now oak does more as just act as storage. Oak gives wines a certain flavor.

For me oak barrels are out of the question. They take too much place and maintenance. However I do want some wines to have that specific oaky flavor. Wines that take oak well are for example plum and elderberry wines.

So to het that specific flavor I use oak-chips which can be bought at the local winemaking stores. I drop the chips in my carboy when the wine is aging.

So each time as I added oak-chips to my wine I just dropped them in. At first they floated on top and slowly they sink to the bottom of the carboy. Tasting at regular intervals tells me when I have reached the level of oak I want. Then it is time to rack the wine from the oak chips. Now racking is not my favorite kind of leisure activity, and I am actually very lazy.

So I need a different approach.

So I tought I could put the oak-chips in the foot of a nylon stocking. And then drop the stocking attached to a thin rope or piece of fishing line into the wine. But how do I attach the rope to the mouth of the carboy. ????

It is possible to jam the rope between the carboy and the bung. But then some small crack might make it possible to have air entering the carboy.

So I searched the home-improvement stores until I found a stainless steel screw-hook, made for use in wood.

First I tested this hook thoroughly. I tested it by submerging it in a very strong sulfite-citric acid solution. I left the hook a few days into this solution.





If the materials used in winemaking are not made of stainless-steel but ordinary iron, copper or whatever they could easily corrode just like I showed in my 17 may entry last year. The entry is in Dutch. Nevertheless just look at the picture that was made after submerging the masher just for about an hour in a sulphite solution. You certainly do not want that to enter your wine......
Click here for a link to the entry

Now with a small drill I made a tiny hole in the bottom of the bung. Then I fastened the hook. It is now clear why to use a hook made for wood. A hook made for use in metal will not be able to fasten itself in the bung.








Next I took a nylon stocking and cut the foot off. That way I had some kind of bag. I sanitised it in a sulphite solution. And then it was filled with oak and some sanitised marbles. The marbles made sure that the oak remained submerged.



A sanitised piece of rope tied up the bag and the other end was knotted to the hook.

This way we have some kind of tea-bag that can be lowered into the wine. By removing the bung the bag can be lifted from the carboy.

This can be used not only for oak. Also vanilla or cinamon sticks or even mint can be left into the wine in this easy way.

The construction is not sound enough to have a weight of a kilo or more hanging into the wine. The excessive weight will pull the hook from the bung. But some oak chips or herbs can be easily processed this way.

I leave it to your own imagination and fantasy to invent a construction for hanging some heavier weights into the wine.

Luc Volders

Copyright 2011
No part of this text or pictures may be used in other publications
(including web-pages, forums and printed text) without written permission
from the author.